Według raportu Consumer Life, przygotowanego przez GFK, aż 55 proc. Polaków uważa, że firmy powinny brać odpowiedzialność za środowisko [1]. Wiąże się to z kolei z ograniczeniem ich negatywnego wpływu na nie – zmniejszeniem zanieczyszczeń, racjonalnym korzystaniem z zasobów, dążeniem do poprawy efektywności energetycznej i zmniejszeniem śladu węglowego. Nie chodzi tylko o globalne marki, obecnie nawet najmniejsza firma powinna myśleć o społecznej odpowiedzialności biznesu. Pomocna w tym może być zielona energia.
CSR (ang. Corporate Social Responsibility), czyli społeczna odpowiedzialność biznesu, to według definicji w Normie ISO 26000 „odpowiedzialność organizacji za wpływ podejmowanych przez nią decyzji i działań na społeczeństwo i środowisko, poprzez przejrzyste i etyczne zachowanie w kluczowych obszarach, takich jak:
Pojęcie „społecznej odpowiedzialności biznesu” narodziło się już w 1953 roku po ukazaniu się książki cenionego amerykańskiego ekonomisty Howarda Bowena, zatytułowanej „Odpowiedzialność społeczna biznesmena”. Według autora prowadzenie firmy powinno być ściśle związane z poczuciem odpowiedzialności za szeroko rozumiane otoczenie. Idea ta początkowo upowszechniała się na zachodzie, a w 1991 roku zaczęła trafiać „pod strzechy”. To właśnie wtedy z inicjatywy Międzynarodowej Izby Handlu powstała Rada Biznesu na Rzecz Zrównoważonego Rozwoju i coraz więcej firm zaczęło realizować podtrzymujące niniejszą ideę programy lokalne, regionalne, a nawet globalne [3].
Początkowo na wiele inicjatyw z zakresu zrównoważonego rozwoju pozwalali sobie jedynie branżowi giganci. Dziś działania CSR są oczkiem w głowie również małych przedsiębiorców. Dlaczego tak się dzieje? Wszystko przez coraz większą świadomość konsumentów i rosnące poszanowanie dla środowiska. Klienci zaczęli zwracać uwagę na aspekty ekologiczne i społeczne. Dwa razy zastanowią się, zanim zdecydują się na konkretny towar czy usługi.
Społeczna odpowiedzialność biznesu zaczyna się od małych kroków, takich jak:
- zminimalizowanie odpadów,
- recykling,
- zmniejszenie zużycia wody,
- akcje sadzenia drzew,
- digitalizacja dokumentów,
- korzystanie z chmury i rozwiązań online.
Innym działaniem CSR jest inwestycja w instalacje fotowoltaiczne. Jeśli jednak nie masz instalacji fotowoltaicznej i nie masz możliwości założenia takiej instalacji, nic straconego. Przestrzeń, potencjał i finanse wcale nie mają znaczenia. Twoja firma i tak może przejść na zieloną energię. W 100% odnawialną energię możesz kupić od sprzedawcy, takiego jak Energa Obrót. Dzięki nam moc słońca i wiatru masz zagwarantowaną.
Oferta Eko Firma to przede wszystkim faktura w wersji elektronicznej, zmniejszenie emisji dwutlenku węgla do atmosfery i certyfikat z gwarancją pochodzenia zakupionej energii ze źródeł odnawialnych.
Energa i jej odpowiedzialność biznesu H2
Energa SA wprowadziła wspomnianą normę ISO 2600, a w 2022 r. Zarząd Spółki przyjął Deklarację Społecznej Odpowiedzialności. Spółka jest partnerem Strategicznym Forum Odpowiedzialnego Biznesu [4]. W przygotowanym przez Forum Raporcie „Odpowiedzialny biznes w Polsce 2022. Dobre praktyki” zostało wyróżnionych wiele inicjatyw zapoczątkowanych przez Grupę Energa [5]. Oto kilka z nich:
[1] https://www.horecatrends.pl
[2] https://odpowiedzialnybiznes.pl/hasla-encyklopedii/iso-26-000/
[3] https://brandsit.pl/csr-nie-tylko-dla-gigantow-srednie-firmy-tez-chca-eko-transformacji/
[4] https://odpowiedzialnybiznes.pl/
[5]Sprawozdanie na temat informacji niefinansowych Grupy Energa za rok 2021: https://grupa.energa.pl/otoczenie/raporty-csr